skip to Main Content

Budapest román szemmel

Iskolánk az Emberi Erőforrások Minisztériuma Nemzetiségi Támogatások pályázatán 1.320.000,-Ft összegű pályázatot nyert, melynek célja Budapest román vonatkozású nevezetességeinek megismertetése a diákokkal. A tábor időtartama 7 nap, melyre 2016. szeptember 26-október 2 között került sor.

Az utazás és megérkezés izgalmai után elfoglaltuk szálláshelyünket, kipakoltuk bőröndjeinket. Borbély Anna, kétegyházi román származású nyelvész, egyetemi tanárnő irányításával ellátogattunk első úticélunkhoz. Meglátogattuk a Holló utcai görögkeleti román kápolnát, ahol Magyar Máriusz atya mesélt a Budapesten élő románok egyházi életéről, a kápolna történetéről, felújításáról, az ott folyó életről. Ezután végigsétáltunk a Gozsdu udvaron, megcsodáltuk impozáns épületeit, különleges szerkezetét.  Az épületegyüttest a román nemzetiségű Gozsdu Manó(Emanuil Gojdu) ügyvéd végrendelete alapján 1870-ben létrehozott Gozsdu Alapítvány építette 1901-ben. Innen elsétáltunk a Dohány utcai zsinagógához, meglátogattuk a magyarországi holokauszt áldozatainak emlékhelyét.
A főváros egyik fő jelképe és egyben legismertebb és leglátogatottabb tere, az Andrássy út’koronadísze’ a Hősök tere volt a következő napon az egyik úticélunk. A tér nemcsak Budapest,  de talán Magyarország legismertebb és leglátogatottabb tere. Innen a Városligeten átsétálva elérkeztünk a Fővárosi Állat-és Növénykertbe, ahol az 5 kontinens állat-és növényvilágával ismerkedtünk meg. Rövid utazás után a Vörösmarty térre értünk, ahol megcsodáltuk a hajdani Mocioni család tulajdonában álló palotát, a Sina György háza helyén álló épületeket, valamint több, a 19. századi román családok birtokában álló épületet. A Vigadó térről indulva hajókiránduláson vettünk részt, ahol elénk tárult Budapest csodálatos panorámája. A hajóút során sok érdekes információt kaptunk a város történetéről, a Duna partján álló épületekről.
A 3. napon a 19. század jelentős építészeti emlékékeivel ismerkedtünk.  A Magyar Tudományos Akadémia épülete előtt elsétálva eljutottunk a Lánchídra. Mindkét építmény felépítésekor jelentős szerepet játszottak a Budapesten élő román őseink: Emanuil Gojdu jelentős pénzösszeggel, Sina György pénzadománnyal és banki tevékenységével járult hozzá az építkezéshez. A Budavári Sikló a Budai várba vitt minket. A Mátyás templom meglátogatása után a Halászbástyáról csodáltuk meg a város panorámáját.
Izgatottan vártuk a következő napot, amikor a Parlament csodás épületét látogattuk meg. A látogatás előtt átvettük Kreszta Traján, a magyarországi románok szószólójának ajándékait, majd végigjártuk az Országház látogatható termeit. Megcsodálhattuk az épület csodálatos termeit, festményeit, a koronázási ékszereket. Innen a János-hegyre utaztunk, ahol a Libegővel a város fölé emelkedve ismét megcsodálhattuk a Duna által kettészelt város látványát.
A tábor utolsó napjaiban a szórakozva tanulásé, a kikapcsolódásé volt a főszerep. A Csodák Palotája interaktív tudományos kiállítása  látványos, szórakoztató, közérthető és átélhető módon mutatta be a természet törvényeit, a fizika csodálatos és meghökkentő világát.
A tábor utolsó napján Magyarország egyik legnagyobb fürdőjében, az Aquaworld vízi paradicsomában szórakoztunk. A tábor záró programja egy csodálatos éjszakai  hajókirándulás volt. A Duna két partján álló épületek kivilágított látványa méltó befejezése volt a sok élményt nyújtó kirándulásnak.
A 6 nap gyorsan eltelt, utolsó nap fáradtan, de sok ismerettel és élménnyel gazdagodva utaztunk haza.