skip to Main Content

BESZTERCE OSTROMA” – Tanulmányi kirándulás 2015.

Intézményünk legfőbb célja a román nemzetiségi nyelv és kultúra identitásának fenntartása és megőrzése, valamint az anyaország megismerése. Ennek eléréséhez minden lehetőséget igyekeztünk kihasználni. Ilyen lehetőség volt a külföldi egy hetes nyelvi tábor megszervezése is Beszterce városban és környékén 2015.szeptember 21-27 között. Az EMET-hez benyújtott pályázat keretén belül 15 tanuló és két kísérő pedagógus egy hetet töltött román nyelvi környezetben. Az utazó diákok szüleit is beavattuk programunkban, mindenről tájékoztattuk többszörös értekezletek során.

A kirándulással azt értük el, hogy tanulóink betekintést nyertek Románia irodalmába, a tantervhez kapcsolódó ismereteiket bővítették, valamint megismerték azt a mesebeli tájat és környezetet, amelyben híres román írok és költök születtek, éltek és amelyből a műveik megalkotásához inspirálódtak. Arra is lehetőséget biztosítottunk, hogy diákjaink megismerkedjenek Románia földrajzához kapcsolódó népviselettel, szokásokkal, hagyományokkal és régi mesterségekkel.

1.nap (szeptember 21 hétfő): reggel 7 órakor indultunk Kétegyházáról , az iskola főépülete elől. Útközben Csucsa (Ciucea) településen meglátogattuk az Octavian Goga , román költő és politikus nyári kastélyát( Boncza kastély) , síremlékhelyét és mellette az Ady Endre emlékszobáját. Kolozsvárra érkezve rövid városnézés és látogatás a Mátyás király szülőházához . Este 8 órakor érkeztünk Besztercére ahol elfoglaltuk a szállásunkat.

2.nap (szeptember 22 kedd): Beszterce városban tettünk látogatás és megtekintettük a fontosabb látnivalókat: evangélikus templom, ezüstműves ház, bognár torony. Szabad program . Este „Ismerkedés est” , találkoztunk a kulturális testvér településünk képviselőivel.

3.nap ( szeptember 23 szerda) : kirándultunk Beszterce környékére, megtekintettük a Liviu Rebreanu településen a híres román költő emlékmúzeumát ahol a híres „Ion” című regény hősei is éltek. Szálva ( Salva) településen megtekintettük a híres román népviselet múzeumát és továbbhaladva érkeztünk George Cosbuc nevét viselő faluba ahol megtekintettük a híres román költő emlékházát.

4.nap (szeptember 24 csütörtök) : Beszterce városlátogatás volt mely során a román nemzeti himnusz szerzőjének, Andrei Muresan házát és szobrát tekintettük meg. Látogatást tettünk a megyei múzeumban, a városi parkban és este vetélkedőt szerveztünk az eddigi látottakból ( a Beszterce megyei hírességekből), megtanultuk a román himnuszt

5.nap ( szeptember 25 péntek) : Kirándultunk a Borgói havasokra , a Forrás kő ( Piatra Fintinele) üdülő telepre amely a Tihuta hágó tetején fekszik és megtekintettük a helyi legenda felelevenítésére épült „Drakula Kastély” ( jelenleg szállodaként is működik). Ezzel Erdély keleti hátárára érkeztünk, innen gyönyörű látvány nyílt Moldova felé is. Este földrajzi „Ki mit tud” .

6.nap (szeptember 26 szombat) : Délelőtt látogatást tettünk beszterce megye leghíresebb gimnáziumába „Liviu Rebreanu” ahol a tanulóink megismerkedtek egy nyílt óra keretén belül az ottani 6 osztályos diákjaival. Pár tanuló bemutatta a saját iskoláját. Délután közös program a testvérváros képviselőivel, este táncház volt. Bucsu román est.

7.nap (szeptember 27 vasárnap). Reggeli után indultunk Kétegyházára. Útközben megálltunk egy rövid sétára a Királyhágónál.

A kirándulás értékelése:

Az átélt élmények, a látott tájak hozzájárultak az eddigi tanult írók, költök munkásságának jobb megismeréséhez. Az élő nyelvi környezet ösztönözte tanulóinkat a román nyelv használatára, szókincsük bővült és a kifejező készségük fejlődött. Az interkulturális programok és hagyományápolás összekapcsolása megerősítette a diákokban nemzetiségi hagyományokról tanultakat, az anyaországban szerzett tapasztalatokkal hitelesebbé, élővé vált számukra. A diákoknak hazatérésük után is naponta visszatérő témája lett a romániai kirándulás élménye, sokat beszélgettek a látott és átélt tapasztalatokról. Román népismeret órán és román nyelv és irodalom órán is bátrabban és élményszerűen számoltak be pozitív tapasztalataikról. A tábor az ismeretszerzési és nyelvgyakorlási lehetőségeken túl erősítette iskolánk közösségét, tanulóink nyitottabbá váltak más népek kultúrája iránt.